Lista





Jag fick reda på att jag var gravid:
5maj 2011
Såhär fick jag reda på det: Jag gjorde ett gt och det visade posetivt med en gång!
Detta gjorde jag efter att jag fått beskedet:. Började gråta för jag vart så chockad, var hemma hos min mamma då. Så jag berättade för henne, sen för danni som var och spelade innebandy. 
Jag tror det kommer att bli: En pojke, det visade sig iaf vara det på RUL :)
Det här undviker jag att äta och dricka: alkohol. mögelost/brieost
Lukter som jag inte klarade av i början: Ingen speciell tror jag, förutom alkohol.. fy!
Följande små egenheter har jag fått: Ett humör som heter duga. Ont i rygg och rumpa.. haha
Första gången det rörde sig i magen: Minns inte exakt, men det var runt v16 tror jag..
Första gången det började sparka ordentligt: I v19 började det verkligen kännas på riktigt!
Såhär kändes de första sparkarna: Väldigt konstigt, men så mysigt! Det bästa som finna <3
Musik jag spelar för bebisen i magen: Jag spelar faktiskt ingen speciell musik på lillen.. de  som spelas på radion :D
Magen började synas: Det var ganska tidigt, v 12 tror jag.
Såhär kände jag vid ultraljudet: Oj, de går inte riktigt att beskriva, det var en otrolig kännsla. Så underbart att se att allt såg bra ut med liten. ♥
Första gången jag fick höra barnets hjärtljud kändes det:Det var ganska svårt att höra eftersom att pojken var så vild så sparkade han bort microfonen hela tiden. Men vi har en liten maskin hemma som man kan lyssna me, och det är skönt när man är orolig. Man blir lugnare då när man hört lilla hjärtat! 
De första mammakläderna var: Hm.. det var mammatrosor som jag fick av min sambo :D Sen så har jag mamma leggings och långa linnen.
Mina favoritmammakläder: Mamma leggings, lång tröja och kofta. Och hemma mina mamma mjukisar, mys! :)


Kommentarer
Postat av: Nadia

Oj, ja det är mycket. Det beror på även lite på. Är du sjukskriven 100% så måste din arbetsgivare skicka in ett intyg först, eftersom dom står för dom första 14 dagarna. Därefter ska du och din arbetsgivare skriva dina inkomstuppgifter på ett papper som försäkringskassan kommer att skicka till dig (jag ringde till dom dock ca en månad innan jag vart sjukskriven och frågade EXAKT vilka papper dom behöver ha in och bad dom skicka dom till mig på en gång) då kom inkomstpapperna som jag & min arbetsgivare fyllde i. Sen efter det så kommer dom skicka ett papper där du själv beskriver varför du inte kan jobba.

Är du smart & vill snabba på det hela så ladda ner et BankID och logga in med det, i sånna fall kan du fylla i alla papper online på försäkringskassans hemsida och se hur ditt ärende behandlas hela tiden istället för att sitta och vänta på svar. Jag har hört många gravida tjejer runt mig som fortfarande väntar på sin sjukpenning och vart sjukskrivna i juni/juli. Dom får papper hela tiden ifrån dom som ska skrivas under och skickas tillbaka vilket tar en otrolig tid.

A och O är egentligen hur utförligt din läkare beskriver varför du inte kan jobba på intyget, det är som att förklara för ett barn i princip - men det måste man när det gäller dom.

Man får vara stenhård, och ringa och vara på dom och se till att man skriver rätt!



Mitt ärende tog tre veckor - sen var det klart.



Hör av dig om du behöver hjälp!

2011-09-27 @ 09:36:13
URL: http://nadiaskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0